06 August 2010

Fokus 2010

  1. Bagaimanakah pendidikan tidak formal di sampaikan di dalam masyarakat Melayu?
F1 Pendidikan tidak formal adalah merupakan pendidikan yang berasaskan kepada didikan keluarga
H1a Ia memberikan tumpuan kepada nilai-nilai moral.
F2 Pembelajaran ini adalah melalui pendengaran,penglihatan, dan pemerhatian.
F3 Kanak-kanak telah mempelajari kemahiran daripada ibu-bapanya
H3a menerusi pemerhatian latihan
H3b dalam bidang pertanian, perikanan, kraf tangan atau pertukangan.
F4 Hal-hal yang berkaitan dengan agama,
H4a kelakuan dan adapt resam,
H4b sikap budi pekerti
H4c cara menjaga maruah juga diajar secara tidak formal kepada anak-anak mereka.
F5 Cerita-cerita lisan
H5a yang mengandungi nilai-nilai budaya yang murni
H5b diserapkan kepada kanak-kanak melalu kaedah bercerita yang memang digemari oleh kanak-kanak.
( 6 Markah )
  1. Jelaskan peranan yang dimainkan oleh istana sebagai pusat pendidikan dan ilmu pengetahuan? ( 8 Markah )
F1 Di dalam buku Sejarah Melayu terdapat catatan berkaitan dengan peranan istana Melaka sebagai pusat pengajian agama.
H1a Di katakana bahawa Sultan Mansur Shah telah menerima Islam daripada Maulana Abu Bakar,
H1b Sultan Mahmud Shah dan Raja Ahmad pula berguru dengan Maulana Sadar Jahan.
F2 Perkembangan ini adalah disebabkan oleh ramainya ulama dan pendakwah asing menetap di Melaka.
H2a Ulama-ulama daripada pelbagai bangsa seperti Benggali, Arab, Parsi, Gujerat dan sebagainya telah menetap di Melaka.
F3 Kesultanan yang memerintah pada waktu itu memberikan perhatian yang lebih kepada perkembangan ilmu pengetahuan,
C3a contohnya Sultan Mansur Shah amat berminat dengan pengajian Tasawuf.
H3a Kitab al-Dur al-Manzum ( Mutiara Tersusun ) sebuah kitab Tasawuf karangan Maulana Abu Bakar telah diarak hingga ke balairug istana Melaka.
F4 Hal ini juga berlaku di Johor apabila istana Johor telah menjadi pusat pengajian agama
H4a sewaktu pemerintahan Sultan Alaudin Riayat Shah yang memerintah 1597 hingga 1602 Masihi.
F5 Istana juga telah dijadikan tempat untuk menyimpan buku hikayat yang penting H5a seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhamad Ali Hanafiah yang disimpan
di istana Melaka.
F6 Istana juga telah menjadikan pendidikannya bukan hanya melibatkan keagamaan semata-mata,
H6a malah ilmu seperti pentadbiran negara dan politik turut diajar di Istana.
  1. Berdasarkan pengamatan anda, apakah kepentingan cerita-cerita lisan disampaikan di dalam pendidikan tidak formal masyarakat Melayu? ( 4M )
F1 penyerapan nilai-nilai budaya murni
F2 Kaedah pendidikan yang sesuai untuk kanak-kanak
F3 memberi teladan kepada kanak-kanak
F4 banyak pengajaran yang berguna
F5 kanak-kanak mempelajari pantang larang
F6 Adat istiadat juga diajar kepada kanak-kanak
F7 Mengajar cara berhadapan dan menghormati orang tua
F8 mengajar kanak-kanak berkelakuan baik
F9 Kanak-kanak juga diajar supaya tidak bercakap bohong