Soalan Popular 2012

TINGKATAN 4

Bab 3

Huraikan bagaimanakah pengaruh Hindu Buddha di bawa ke Asia Tenggara ?


F1 Dibawa oleh golongan Ksyatria atau tentera.
H1a Pengaruh ini disebarkan oleh golongan penakluk dari India yang
H2B Membentuk tanah jajahan takluk di Asia Tenggara.
F2 Dibawa oleh golongan pedagang dan Vaisya.
F3 Dibawa oleh golongan Brahmin atau pendeta.
F4 Melalui pengambilan aspek-aspek kebudayaan India yang menarik sahaja
H4a disesuaikan dengan budaya tempatan.
H4b kajian ahli arkeologi,
H4c jumpaan seni arca dengan ikatan tali kulit harimau yang hanya di temuai di Srivijaya.
H4d Ini dapat dilihat dalam amalan aspek kepercayaan,
H4e contohnya agama Buddha telah dianuti di Kedah Tua pada abad kelima Masihi, manakala di Dieng (Indonesia ), agama yang dianuti adalah Hindu.
H4f pada abad ketujuh Masihi, Kerajaan Takuapa dan di Pulau Bangka menganut agama Hindu mazhab Vishnu tetapi H4g pada masa yang sama di Sumatera dan di Jawa, agama yang diamalkan ialah agama
Buddha Mahayana.
F5 Penerimaan pengaruh India ini telah didorong oleh faktor perdagangan.
H5a Ini kerana perdagangan antara Asia Tenggara dengan India telah berlangsug semenjak abad kelima Sebelum Masihi lagi.




Terangkan pengaruh Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara?


F1 Mengikut sistem ini, raja menjadi ketua kerajaan
H1a mempunyai kuasa mutlak dalam pemerintahannya.
H1b Raja dibantu oleh kerabat diraja, pembesar, termasuklah ahli agama, iaitu golongan Brahmin.
H1c Raja mempunyai kuasa mutlak dalam semua aspek yang meliputi :
H1d Pentadbiran
H1e Hubungan luar
H1f Ketenteaan
H1g Khazanah harta
F2 Raja berkuasa untuk membuat undang- undang
H2a bagi mengukuhkan kedudukannya,
H2b setiap perintah raja adalah menjadi undang-undang yang wajib dilaksanakan.
H2c Rakyat tidak berhak untuk mempertikaikan setiap undang-undang dan perlu mematuhi setiap undang-undang
F3 Raja merupakan bayangan tuhan
H3a mengikut konsep Dewa-Raja
F4 Pelbagai adat istiadat telah diwujudkan H4a untuk mengukuhkan lagi kedaulatan seseorang raja.
H4b Contoh ialah Istiadat Pertabalan raja.
H4c Adat istiadat ini biasanya dijalankan oleh oleh golongan.
F5 Raja di Asia Tenggara juga bercita-cita untuk menjadi raja yang terulung
H5a iaitu menguasai seluruh alam semesta.
F6 Raja telah mendirikan kompleks kota H5a yang melambangkan konsep alam semesta atau order kosmos.
H5b Mengikut konsep Order Kosmos, Negara dianggap sebagai suatu alam semesta.
H5c Raja dan ibukotanya dianggap sebagai Pusat Alam dan
H5d Pusat Pemerintahan
F6 Raja adalah bertanggungjawab untuk mengatur kesejahteraaan Negara dan H6a rakyat selaras dengan Dharma.


Apakah yang anda faham dengan monumen dan apakah kepentingannya?


F1 Candi adalah monumen keagamaan bagi agama Hindu dan Buddha dan
H1a ia berperanan rumah ibadat.
F2 Candi juga digunakan sebagai tempat menyimpan abu mayat atau jenazah diraja dan keluarganya.
F3 Ia juga sebagai tempat menyimpan patung dewa utama bagi sesebuah kerajaan awal.
F4 Ia menjadi lambang kepada keagungan Seseorang pemerintah
H4a berdasarkan kehebatan seni binanya.
F5 Candi Angkor wat dan Candi Borobudur melambangkan konsep order kosmos.
F6 Candi Angkor Wat dibina oleh Suryarvarman II yang bertujuan untuk menunjukkan kekuatan dan
H6a kedaulatan kerajaan Suryavarman II, kerana kejayaannya
H6b mengalahkan Champa dan menyatukan Kampuchea.
F7 Candi ini terdapat di Kemboja yang dibina untuk tujuan penyembahan agama Hindu yang melambangkan Order Kosmos. 


Pada pendapat anda, apakah peranan bahasa Sanskrit kepada masyarakat
di Asia Tenggara ?
Untuk merekodkan ilmu pengetahuan
Meningkatkan pencapaian bidang intelek masyarakat
Batu bersurat yang dijumpai mengandungi maklumat
Tentang agama / Batu bersurat Sungai Mas (Kedah Tua) berkaitan dengan
agama Buddha
Pemerintahan raja / batu bersurat di Kutei menjelaskan keturunan raja dan undang-undang
Memperlihatkan kemahiran asas yang tinggi untuk memahat tulisan pada batu bersurat contohnya inskripsi di Palembang
Menunjukkan arahan dan pemberitahuan pemerintah kepada rakyat dalam batu bersurat di Lembah Bujang
bahasa keagamaan dalam penulisan kitab dan buku agama
bacaan mentera / upacara keagamaan
perkayakan perbendaharaan kata bahasa Melayu seperti dosa / duka / derhaka /
manusia / pahala / rupa / sengsara
bahasa ilmu dan komunikasi kerajaan awal
pengaruh dalam kesusasteraan seperti epik Ramayana dan Mahabrata serta Puranas
pengaruhnya dalam puisi dan prosa Jawa contohnya Negarakertagama, Sutasoma,
Arjunwiwaha, Kunjarkarma
Penceritaan lisan dan wayang kulit
Mahabharata lahir unsur yang diadun dengan unsur tempatan Hikayat Pendawa Lima,Hikayat Seri Rama
Untuk menulis di batu-batu bersurat / candi / monumen

Bab 5



Jelaskan faktor yang membawa kepada pembukaan semula kota Makkah.

Mengapakah pembukaan semula kota Makkah dapat dilakukan secara aman?

Huraikan kepentingan peristiwa pembukaan semula kota Makkah.


Bab 6


Terangkan pembentukan kerajaan Umaiyah.
Terangkan sistem pemerintahan kerajaan Umaiyah tahap pertama.
Huraikan sumbangan kerajaan Umaiyah di Andalusia.